“Wen er maar aan” lokale energiecoöperaties nemen het heft in eigen handen. Hieronder een link naar een artikel van RTVNoord over het duurzaam opwekken van energie uitgevoerd door coöperaties opgericht door en voor dorps- en stadsgenoten.
Stadscoöperatie Eendracht kan op het dak boven supermarkt Albert Heijn in Appingedam haar eerste opwekinstallatie voor zonne-energie realiseren. Maandagavond stemde een ruime meerderheid van de Vereniging van Eigenaren (VVE) in met het idee om hiervoor het dak te gebruiken. Eendracht zal de installatie van maar liefst 555 zonnepanelen nog dit jaar in gebruik nemen. Daarmee is het extra feest voor de jonge coöperatie, die deze week haar éénjarige bestaan viert. Vorig jaar werd Eendracht door een groep bewoners opgericht om als Damsters onder elkaar eigen energie op te wekken. Voor dit zonnedak wordt gebruik gemaakt van de zogenoemde postcoderoos, waardoor deelnemers goedkoop zonnestroom kunnen afnemen. Bewoner en bestuurslid van de VVE, Klaas Wezeman, is enthousiast over het idee en het besluit. “Dit is een geweldige kans om ons dak goed te benutten en samen duurzame energie op te wekken. Veel meer VVE’s zouden ons voorbeeld moeten volgen, want het is zonde de ruimte op dergelijke grote daken niet te benutten.” De VVE bestaat naast de grote supermarkt uit een 60-tal appartementen. Ook Eendracht is blij met deze mogelijkheid. Johan Duut van de stadscoöperatie: “Ons doel is groene energie voor iedereen bereikbaar te maken, dus ook voor mensen die zelf geen zonnepanelen kunnen kopen of er geen ruimte voor hebben. Bovendien is dit het mooiste dak van Appingedam. Hier maken we samen graag een energiek dak van. Een prachtig resultaat en cadeau voor onze eerste verjaardag.” Duut geeft aan dat deelnemers waarschijnlijk zonder eigen investering kunnen instappen. “Met een jaarlijkse bijdrage per zonnepaneel betalen we de lening af en heeft iedereen direct voordeel door een hogere korting op de energierekening.” Albert Heijn Overdiep en Woongroep Marenland, beiden mede-eigenaar van het in 2011 in gebruik genomen gebouw, steunen het duurzame project. Bewoners van het wooncomplex krijgen de eerste mogelijkheid om deel te nemen. Als er ruimte over blijft op het dak worden in tweede instantie ook zonnepanelen aan andere bewoners in Appingedam aangeboden.
Tijdens de viering van Koningsdag in de stad Groningen was er vandaag ook ruimte voor een gesprek tussen de Koning en inwoners van de provincie die met de aardbevingen en de gevolgen te maken hebben. Uit Appingedam was Janny Ebels aanwezig die met andere inwoners een persoonlijk en indringend gesprek hadden met de Koning en meerdere leden van het koningshuis. Met het doel om weer en meer landelijk aandacht te krijgen voor de problemen waar vele Groningers mee te maken hebben. Met ook een duidelijke boodschap van Janny naar de Koning en de rest van Nederland, “Wij willen veilig en duurzaam wonen.” Appingedam is daar de aangewezen plek voor. De wijk Opwierde-zuid staat een enorme klus te wachten, waarbij bijna de gehele wijk voor een sloop/nieuwbouw operatie staat. Een uitgelezen kans om een nieuwe duurzame wijk te realiseren met 100% lokaal schone energie en van het gas af!!! Precies waar wij voor staan.
Tijdens het Bloeifeest Bloeiend Verzet in Uithuizen heeft Tweede Kamerlid Sandra Beckerman van SP de eerste folder van de Stadscoöperatie in ontvangst genomen. Klaas Ebels heeft deze folder gepresenteerd op 21 april jl. en overhandigd aan Sandra, die met deze ook de officiële aftrap gaf aan de ledenwerfactie.
Met temperaturen rond de 20 graden was het een warme en gezellige voorjaarsmarkt dag. Met vele leuke en interessante gesprekken worden we steeds bekender bij een breder publiek. Naamsbekendheid neemt aardig toe, men neemt de verkregen informatie, samen met de folders, graag mee om dit ook te delen met de verenigingen en clubjes waar men van deel uitmaakt. Weer een geslaagde dag en misschien tot ziens op zaterdag 21 april tijdens de markt op het kerkplein in Appingedam. Dan informeren wij je ook weer graag over de mogelijkheden en voordelen die wij als stadscoöperatie kunnen bieden.
Op 14 april kon men op de zaterdagmarkt van Appingedam voor het eerst kennis maken met Stadscoöperatie Eendracht. Bezoekers van de markt hebben zich op een persoonlijke manier laten informeren over de voordelen die de stadscoöperatie te bieden heeft. Vooral regiostroom en van het gas af wekte veel interesse, maar ook het opwekken van schone energie die 100% lokaal en 100% duurzaam is. Woensdag 18 april staan wij ook op de voorjaarsmarkt in Appingedam en informeren je dan ook weer graag over de stadscoöperatie.
Op zaterdag 14 april zijn wij vanaf 11.00 uur op de markt en in het centrum van Appingedam. Ben je nieuwsgierig naar wat we doen of wil je meer weten? We ontmoeten en informeren je graag!
Na de oprichting van de stadscoöperatie hebben we niet stil gezeten! Achter de schermen is door alle vrijwilligers hard gewerkt aan het opbouwen van de basis: een goede fundering voor alles wat komen gaat. Binnenkort gaan we van start met de ledencampagne en we hopen natuurlijk dat u ook mee wilt doen. Naast de basis is ook gewerkt aan de eerste energie-initiatieven. Zo werken we samen met de VvE Middenschip op het Overdiep (boven de Albert Heijn) om bovenop het gebouw een groot zonnedak te realiseren. Daarnaast zijn er diverse andere verkennende gesprekken geweest om lokale energieprojecten te ontplooien voor ons allemaal. Want Eendracht is voor elkaar en met elkaar! Samen willen we een bijdrage leveren aan een mooie duurzame toekomst voor de regio Appingedam en Delfzijl.
Waar we ook aan hebben gewerkt is de uitstraling van de stadscoöperatie. We zijn trots op het logo dat is ontworpen. Op dit moment bouwen we aan de definitieve website op basis van die uitstraling. Houdt het dus in de gaten, binnenkort laten we meer zien!
Bent u nieuwsgierig en wilt u meer weten over het lidmaatschap of de initiatieven? Mail ons via info@eendrachtduurzaam.nl.
Stadscoöperatie Eendracht UA opgericht! Ons doel: duurzaamheid voor iedereen toegankelijk maken. De eerste focus is schone energie en energiebesparing, om het gebruik van aardgas en grijze stroom snel af te bouwen.
Het initiatief is ontstaan uit de zogenoemde ‘Burgertop’ in 2016 in Appingedam. De stadscoöperatie bestaat uit een enthousiaste groep vrijwilligers en werkt samen met bestaande initiatieven, zoals de Groninger Energiekoepel (GrEK), Noordelijk Lokaal Duurzaam (NLD), Natuur- en Milieufederatie Groningen en Vereniging Groninger Dorpen. Stella Kroone, Klaas Ebels en Johan Duut zijn de formele oprichters en eerste bestuursleden.
Op de foto: Stella Kroone en Johan Duut met de oprichtingsakte. Klaas Ebels staat niet op de foto vanwege vakantie.